JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Fastfasbatteri i volym om två år

Med hjälp av samma maskiner som idag tillverkar litiumbatterier, tror sig amerikansk-kinesiska Terawatt kunna volymproducera fastfasbatterier redan om två år. En prototyp på 4,5 Ah har energidensiteter på 432 Wh/kg och 1122 Wh/l.

Terawatt säger sig ha ett fastfasbatteri redo för volymproduktion. Det ska kunna dubblera dagens batteritider för allt från smarttelefoner till elfordon.

FAKTA: FASTFASBATTERIER

Elektroder och elektrolyter i fastfasbatterier (solid state) består av fasta ämnen. Under laddning och urladdning transporteras jonerna via diffusion. Fastfasbatterier används idag i smala mischer som pacemakers, men kommmer – tror de flesta – att i sinom tid i stor skala att ersätta dagens batterier med flytande elektrolyt.

Utöver högre energidensiteter utlovas snabbare laddning, fler laddcykler, bättre temperaturtålighet, mindre giftiga ämnen, mindre brandrisk och högre spänning.

Exakt när övergången kommer att ske är ett frågetecken på grund av svårtacklade problem som hög tillverkningskostnad och tillväxt av dendriter i anoden.

Tera 3.0 heter cellen, som rymmer 4,5 Ah. Tidiga användare ska kunna testa den redan år 2021 och den kommer att gå i full produktion året efter. Terawatt tror sig därefter ytterligare kunna vidareutveckla sin teknik och presentera ytterligare formfaktorer, storlekar och kapaciteter.

– Tera 3.0 är ett stort steg framåt från den traditionella litiumjonteknik som dominerat under drygt 30 år. Vår fastfasteknik innebär att konsumenterna tidigare än väntat kommer att få tillgång till säkrare, robustare och mer långlivade batterier, säger Ken Ogata på Terawatt.

Terawatt har forskningsavdelningar i Santa Clara och Tokyo och skyddar sin teknik med 80 patent. Företaget är dock öppet för strategiska partnerskap och externa investeringar för att skynda fram volymproduktionen.

Terawatt Technology är en division inom biltillverkaren Seres – känd som SF Motors fram till april i år – som planerar att utveckla en familj elbilar. Seres är i sin tur ett dotterbolag till kinesiska Dongfeng Sokon som tillverkar fordon under varumärket Dongfeng Fengguang.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)