JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Förtydligande: Teslas kontaktdon standardiseras redan

En arbetsgrupp på CCS-organisationen Charin är i full färd med att standardisera Teslas laddkontakt NACS. Det meddelar Charin – för att undanröja alla eventuella missförstånd.

Charin, som utvecklar laddstandarden CCS, har varit kritisk mot att GM och Ford annonserat att de ska byta ut laddkontakten CCS1 mot Teslas laddkontakt NACS i samband med att de börjar använda Teslas laddstationer.

Problemet är att det är för tidigt, förtydligar sig nu Charin, och påpekar att det faktiskt finns en arbetsgrupp inom organisationen som standardiserar NACS som kontaktdon för CCS.

Men det arbetet är inte klart.

Det finns inga garantier för att arbetsgruppen kommer att godkänna NACS som den ser ut idag. Det är exempelvis inte säkert att den kommer att bedömas att ha tillräcklig säkerhet.

Att börja tillverka NACS-kontaktdon och -uttag idag är alltså att ropa hej innan man är över bäcken – ingen vet hur Charins version av NACS kommer att se ut.

Arbetsgruppen har just dragits igång. Vill du ansluta dig kan du göra det här (länk).

Observera att ovanstående nyhet handlar om Nordamerika. Teslas laddstationer i Europa har CCS2-kontaktdon. 

Jan Tångring:
Stäm i bäcken –
gå Elon till mötes 

Jag tänker att det som pågår här är en oundvikligt krig om vem som har rätt att sätta dagordningen.

För Teslas vd Elon Musk – om jag känner honom rätt – är det helt irrelevant huruvida NACS godkänns av ett kollektiv som Charin eller inte.

Elon Musk går sin egen väg. Om Charin om ett par år föreslår modifieringar av NACS finns en klar möjlighet att han ignorerar dem och fortsätter att använda original-NACS på sina egna snabbladdare.

För Charin är det förstås lika självklart att det är Charin och dess 320 medlemmar som ska bestämma.

Spelar något av detta någon roll? Nja, gissar egentligen inte det. Charin lär knappast flytta på kontaktpunkterna eller ändra diametern.

Säg att CCS kräver någon form av kylning av en NACS-laddkontakt som används i 1 megawatt. I bästa fall är Tesla helt enkelt med på noterna. I sämsta fall är handtaget lite varmare när du megawattladdar på en Teslastation.

Min förslag är att stryka Elon medhårs. Förebygg eventuella problem genom att göra Tesla till ordförande i arbetsgruppen.

Det är till och med lite rimligt. Vem annars? Det är Teslas teknik så Tesla kan den bäst. Och Charin må representera många företag men Tesla representerar fler förare än alla de andra tillsammans.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)