JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tv på alla skärmar – telekomindustrins nästa jättemarknad

Tv på alla skärmar – telekomindustrins nästa jättemarknad

När konsumenterna vill kunna se på tv oberoende av var de befinner sig måste distributions­systemet anpassas så att de klarar allt från klassiska tv-apparater till smartmobiler, surfplattor och datorer. Tekniken kallas multiscreen och är nästa mångmiljardmarknad för telekomindustrin. Företag som Ericsson, Alcatel-Lucent, Cisco, Microsoft, Huawei och ZTE konkurrerar om nät­operatörernas gunst.
– Ericsson bedömer att Internet-tv med multi­screen kommer att slå igenom i global skala de närmaste åren. Det är helt klart att konsumenterna vill ha tv och video via alla skärmar, säger Alexander Sem på Ericsson.

Företaget visar i år upp sin första kund med internet-tv och multiscreen i verklig drift. Det är operatören Chunghwa Telecom på Taiwan. Cisco, Microsoft, Huawei och ZTE anger också att de har system i drift hos någon nätoperatör.

– Jag tror att vi kommer att se flera tunga operatörer som gör sina val inom de närmaste åren. För operatörerna är tv- och videotjänsten så pass viktig som intäktskälla att man kommer försöka göra det här inom två-tre år. Man kommer att se behovet när större och större del av trafiken är baserad på video av olika slag, då vill man vara med på den här resan redan från början snarare än att vänta alltför länge, säger Fredrik Wester på Cisco.

Nätoperatörerna behöver bygga ut fasta och mobila bredbandsnät och införa nya tv-system för att näten ska kunna erbjuda internet-tv-tjänsterna. Hushållen behöver köpa ny tv, pc, smartmobil och surfplatta.

Tv driver bredbandsutbyggnaden
I första hand är målgruppen tv-tittare i industriländerna, uppskattningsvis 600 miljoner hushåll. På sikt handlar det rimligen om en ännu större del av världsmarknaden när bredbandsnäten byggts ut. Tv är en viktig motor för att bygga ut bredbandsnäten. Enligt amerikanska Cisco svarar tv och video för cirka 90 procent av hushållens internettrafik.

– Våra största konkurrenter är hemmabyggda internet-tv-plattformar som operatörerna byggt själva, säger Ben Huang på Microsoft som anger att företagets internet-tv-system Mediaroom har störst marknadsandel med åtta miljoner abonnenter och 16 miljoner set-top-boxar i drift.

År 2009 fanns 1,4 miljarder tv-hushåll i hela världen och antalet beräknas öka till drygt 1,6 miljarder år 2015, enligt ITU. I dagsläget får så gott som alla sin tv-signal via traditionella broadcastnät. Internet-tv har en helt försumbar del av marknaden.

Från de traditionella tv-bolagen kommer också ett viktigt besked. De satsar på internet-tv och multiscreen.

Inom fem år har huvuddelen av svenska tv-hushåll tillgång till SVTs tv-kanaler via både fast och mobilt bredband. Den stora platta tv-apparaten i vardagsrummet är ansluten till bredbandsnätet och kan ta in alla slags IP-baserade tv-tjänster. Samtidigt kan den normale tittaren se SVT:s kanaler i smartmobilen, surfplattan och daton via fasta och mobila bredbandsnät.

– Jag tror att Internet-tv (streamad-tv) i Sverige tar cirka 20 procent av den totala tittartiden inom fem år och ligger kvar på denna nivå, säger Per Björkman, distributionschef hos SVT.

Företaget utvecklar sina tjänster och erbjuder allt mer program via Internet. De tittarundersökningar som gjorts visar att allt fler tittare nyttjar internet-tv.

Elektroniktidningen har pratat med flera andra tv-företag, bland annat i Sverige, Finland, Norge och Storbritannien. De tror också på en utveckling i den riktning som SVT beskriver.

Samtidigt återstår det att se hur snabb utvecklingen blir och hur stor andel av tittartiden som internet-tv verkligen tar på längre sikt. Detta kommer i sin tur att få betydelse för hur snabbt näten byggs ut.

Många egenutvecklade system

I global skala ligger Europa först med internet-tv. EU-länderna har 200 miljoner tv-hushåll och av dessa har cirka 10 procent internet-tv (IPTV) via fast bredband. I hela världen finns cirka 50 miljoner tv-hushåll med internet-tv via fast bredband. Cirka 20 miljoner av dessa finns i EU varav mer än hälften i Frankrike.

Många av bredbandsoperatörerna i EU har själva utvecklat sina internet-tv-system, så är fallet till exempel med svenska Teliasonera.

– Vi ser att de närmaste åren väljer operatörerna alltmer öppna plattformar för internet-tv och för multiscreenlösningar snarare än hemmabyggda. Därmed får operatörerna större flexibilitet och möjligheten att addera tjänster snabbare och mer effektivt, säger Fredrik Wester i Cisco.

Ericsson, Huawei och ZTE säljer system som baseras på en standard utvecklad av industrigruppen Open IPTV Forum (OIPF). I den senaste versionen finns bland annat stöd för standardiserad signalering för att klara multiscreen.

– Ingen annan leverantör har sålt något internet-tv-system som går lika långt när det gäller OIPF-specifikationen, enligt vad jag känner till. Ericsson bedömer att det blir dyrare att införa multiscreen i internet-tv-nät som baseras på proprietär teknik, säger Alexander Sem på Ericsson.

– ZTE bedömer att internet-tv-system som baseras på specifikationen från OIPF kommer att dominera världsmarknaden när multiscreen slår igenom. De leverantörer som har system som inte baseras på OIPF kommer att få problem, säger Magnus Isaksson, ZTE Sweden.

Varken Cisco eller Microsoft har utvecklat systemprodukter baserade på OIPF.

– Cisco är inte med i Open IPTV Forum. Men vi använder oss av standardprodukter och öppna gränssnitt så att det ska vara enkelt att integrera. Vi bedömer att operatörerna inte vill ha produkter som följer en fullständig standardisering från ett standardiseringsorgan. De vill ha snabbhet, enkelhet i hur man kan rulla ut nya plattformar och nya typer av tjänster. De vill inte vänta på jobbet som görs av Open IPTV Forum, säger Fredrik Wester.

OIPF eller Mediaroom?
Ben Huang i Microsoft är inte medveten om någon funktion i OIPF som Microsofts Media-room saknar.

– Vår uppfattning är att Hua­­wei, Alcatel-Lucent (med Mic­ro­softsystem) och Ericsson är huvudkonkurrenter på världsmarknaden när det gäller kompletta lösningar med multiscreen, säger Peter Galyas i Huawei.

Även Huawei anger att företaget är världens största leverantör av internet-tv-system med cirka åtta miljoner abonnenter i Kina, Mellanöstern, Afrika och Europa.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)